Yoga i Ulricehamn och Härna bygdegård precis i utkanten av Hökerum
HEM          AKTUELLT          OM YOGA          OM JESSICA          SCHEMA          KONTAKT
 
KUNDALINIYOGA
Kundaliniyoga är en tidlös, enkel, kraftfull och effektiv yogaform som hjälper oss att släppa taget om det förflutna, känna tillit till framtiden och leva i nuet. Inom kundaliniyoga finns en outtömlig skatt av yogapass och meditationer med olika intensitet och svårighetsgrad som påverkar kropp och sinne på olika sätt. Kundaliniyoga består av olika rörelser och positioner (asanas), andning (pranayama), hand- och fingerpositioner (mudras), kroppslås (bandhas), meditationer och reciterande av mantran. Rörelserna och positionerna är ofta enkla. Den intensiva andningen, eldandning, och användandet av mantran gör yogan extra kraftfull.
Passet ser ut så här:
  • Intoning
    Vi tonar in med mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger. Mantrat betyder "Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen som för mig från mörker till ljus"
  • Uppvärmning
    Eventuellt börjar vi med några uppvärmningsövningar innan yogapasset, t.ex. någon andningsövning, mirakelböjen, ryggflex
  • Yogapasset
    Nu börjar själva passet. Inom kundaliniyogan består ett yogapass av en serie övningar (1-30 st) som görs i en viss ordning för att uppnå en viss effekt. Yogaövningarna är oftast mellan 1-3 minuter långa.
  • Avspänning - den långa vila
    Nu kommer en stunds vila på cirka 15-20 minuter då effekterna från yogapasset integreras i hela dig.
  • Meditation
    Nu är det dags för någon form av meditation (för det mesta någon mantrameditation med rörelse eller speciell mudra - handposition)
  • Uttoning
    Vi tonar ut med mantrat SAT NAM tre gånger. Mantrat betyder "Jag är sann" eller "Sanning är min identitet".

MEDIYOGA
MediYoga är en svenskutvecklad terapeutisk yogaform som har nått ut brett i samhället genom att knyta samman mångtusenåriga holistiska redskap med modern skolmedicin. MediYoga är, samtidigt som den syftar till att stötta den egna läkningen också en del av ett större filosofiskt system ämnat att skapa en djupare balans i människan. Läs mer på www.mediyoga.se
Yogapasset är uppbyggt så här:
  • Intoning - Ong Namo Guru Dev Namo
  • Yogapasset
  • Vila
  • Meditation
  • Uttoning - Sat Naam

YINYOGA
Yinyoga är precis som annan yoga - men också dess motsats. Yinyogan undviker "perfektionen" i en slut-position. Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.