Yoga i Härna bygdegård precis i utkanten av Hökerum
HEM          AKTUELLT          OM YOGA          OM JESSICA          SCHEMA          KONTAKT
 
KUNDALINIYOGA
Kundaliniyoga är en tidlös, enkel, kraftfull och effektiv yogaform som hjälper oss att släppa taget om det förflutna, känna tillit till framtiden och leva i nuet. Inom kundaliniyoga finns en outtömlig skatt av yogapass och meditationer med olika intensitet och svårighetsgrad som påverkar kropp och sinne på olika sätt. Kundaliniyoga består av olika rörelser och positioner (asanas), andning (pranayama), hand- och fingerpositioner (mudras), kroppslås (bandhas), meditationer och reciterande av mantran. Rörelserna och positionerna är ofta enkla. Den intensiva andningen, eldandning, och användandet av mantran gör yogan extra kraftfull.
Passet ser ut så här:
  • Intoning
    Vi tonar in med mantrat ONG NAMO GURU DEV NAMO tre gånger. Mantrat betyder "Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen som för mig från mörker till ljus"
  • Uppvärmning
    Eventuellt börjar vi med några uppvärmningsövningar innan yogapasset, t ex någon andningsövning, mirakelböjen, ryggflex
  • Yogapasset
    Nu börjar själva passet. Inom kundaliniyogan består ett yogapass av en serie övningar (1-30 st) som görs i en viss ordning för att uppnå en viss effekt. Yogaövningarna är oftast mellan 1-3 minuter långa.
  • Avspänning den långa vila
    Nu kommer en stunds vila på cirka 15-20 minuter då effekterna från yogapasset integreras i hela dig.
  • Meditation
    Nu är det dags för någon form av meditation (för det mesta någon mantrameditation med rörelse eller speciell mudra handposition)
  • Uttoning
    Vi tonar ut med mantrat SAT NAM tre gånger. Mantrat betyder "Jag är sann" eller "Sanning är min identitet".

MEDIYOGA
MediYoga är en svenskutvecklad terapeutisk yogaform som har nått ut brett i samhället genom att knyta samman mångtusenåriga holistiska redskap med modern skolmedicin. MediYoga är, samtidigt som den syftar till att stötta den egna läkningen också en del av ett större filosofiskt system ämnat att skapa en djupare balans i människan. Läs mer på www.mediyoga.se
Yogapasset är uppbyggt så här:
  • Intoning Ong Namo Guru Dev Namo
  • Yogapasset
  • Vila
  • Meditation
  • Uttoning - Sat Naam

YINYOGA
Yinyoga är en blandning av yoga, mindfulness och kinesisk medicin. Det är en skön och ibland plågsam yogaform som alla kan göra. I yinyoga utför vi relativt enkla, mjuka yogaövningar och stannar i dem under en längre tid, upp till 3-5 minuter, och samtidigt slappnar vi av i hela kroppen och vilar i nuet. I yinyogan fokuserar vi på kroppens så kallade yinpartier, de som är innerst såsom skelett, bindväv, ligament, leder och inre organ. Det är den nedre delen av kroppen från naveln och nedåt som står i centrum. Därför är alla yinyogaställningar sittande eller liggande och ökar flexibiliteten i våra stela höfter, hårda benmuskler och gör hela ryggraden mer böjlig.